Období příprav a po něm období pokusů a omylů začalo. Je to asi mou tvrdohlavostí, že jsem nikoho nekontaktoval, ale s výsledkem své práce jsem spokojen. Mým vzorem byl Azub Max (http://www.azub.cz/cz/lehokola/max.php) a jediné, co jsem musel na původním výtvoru změnit bylo řízení a pár úhlů rámu. Původně jsem chtěl spodní řízení, ale neznalý situaci, měl jsem problém s převodem mezi řidítky a vidlicí . A navíc jsem se dočetl doporučení, že do města je výhodnější mít řízení horní. Vzhledem k tomu, že jsem na leháči chtěl jezdít hlavně do práce mi toto maximálně vyhovovalo. Na leháči s dolním řízením jsem tehdy ještě nejel, takže jsem nemohl posoudit rozdíl.
A ještě nějaké technické informace:
Rám je hranatá trubka( jäkl ) o tloušťce stěny 2 mm.
Zadní vidlice byla původně na kole Ukrajina. Po úpravách je uložená pružně.
Pružina je z drátu 6 mm a je bez tlumiče, takže na asfaltu pruží minimálně i při mých 106 kg živé váhy. Jen v případě větší díry se kolo zhoupne.
Sedadlo je vyrobeno z trubky na které je přinýtováná deska ( pertinax), polstr je z molitanu a potah je prozatím látkový impregnovaný ( asi ho vyměním za koženku).
Na řidítka jsem použil rukojeť ze staré sekačky, jen jsem ji musel rozřezat a znovu svařit po otočení o 360°. Střed jsem použil rovněž z kola Ukrajina.
Komponenty jsem použil většinou vyřazené z mého horáka
a tak jsem se dostal s cenou celého kola pod 2000,- korun.
Zde je pár fotek ze stavby:
Začátek
Celkový pohled
Úchyt přední brzdy
Hlavové složení s trubkou řidítek
Dolní uchycení sedadla
Čep zadní vidlice
Seřizovací šroub středu
Vedení spodního řetězu nad přední vidlicí
Horní úchyt sedadla a odpružení zadní vidlice
Třmen pedálu
Zadní vidlice
Po nasbírání zkušeností, jsem usoudil, že bude nutné upravit zadní vidlici. Pružina byla natolik tvrdá, že téměř vůbec nepružila.
Došlo tedy k výměně ocelové pružiny za gumovou a ke změně geometrie vidlice. Původní uložení otočného čepu v gumovém pouzdru jsem nahradil kluzným ložiskem a čep jsem namontoval mimo osu rámu. Docílil jsem tak toho, že řetěz, je-li na prostředním převodníku a prostředním pastorku a zadní vidlice je zatížena, vede v ose čepu.
Současně jsem přemýšlel, jak celé kolo odlehčit a prvotní nápad byl v tom, že vyrobím lehčí sedadlo. Použil jsem pozinkovaný plech tloušťky 0,8 mm, z kterého jsem vyříznul žebra a na ně nanýtoval plast ze starých nárazníků Škody 120. Bohužel plech 0,8 byl příliš tenký a deformoval se při zatížení.
Rám
Další odlehčení leháče jsem docílil navrtaním cca 150 děr do celého rámu a odřezaním jeho nadbytečných částí.
Rovněž i sedadlo se mi podařilo udělat vcelku pevné a pohodlné a hlavně oproti původnímu i značně lehčí.
Na jeho výrobu jsem použil překližku na žebra, na kterých je vruty přišroubována plastová deska tl. Cca 3-4 mm. Jako potah jsem využil mirelon tloušťky 3 cm do kterého jsem vykrojil díry pro lepší větrání.